zondag 6 mei 2012

Kid’s Trophy – Cuesmes - 21-04-2012

Locatie : Cuesmes, rue de Bavai. We hebben al eerder meegemaakt dat we aan de andere kant van de terril stonden. Maar door de goede aanwijzing van teammanager Liliane werd de GPS meteen goed ingesteld.
Voor mij is Cuesmes het parcours waar het stof je achter de rug vliegt, heel technisch, de vele klims recht op de pedalen naar boven trappend, snelle afdalingen, …

Helaas, dit jaar zijn de weersgoden ons minder gunstig gezind. Vrijdagavond, bij aankomst met de caravan, reden we ons al bijna meteen vast in de drassige weide. Dit laat je al vermoeden hoeveel het de laatste week geregend heeft. Het parcours lag er dan ook heel modderig en glad bij. Papa dacht vooral aan het  extra onderhoudswerk aan mijn fiets. Na elke verkenningsronde werden mijn mountainbike en ik steeds minder herkenbaar door het kleverige slijk. Dus poetsen, poetsen, poetsen,… en de juiste bandenkeuze maken voor de volgende dag, want de regen hield aan.
Dit jaar was het parcours een beetje langer dan vorig jaar en er waren meer single tracks. Doordat het zo modderig lag, was het op sommige stukken moeilijk rijden en zou het in de wedstrijd waarschijnlijk op veel plekken lopen worden…

De wedstrijddag zelf werd afgewisseld door hevige regenbuien met bijhorende windvlagen en opklaringen.  Zelfs de tenten van ons KMC TREK-team moesten er bijna aan geloven. Het had nog de ganse nacht flink doorgeregend en de organisatie besliste dan ook om het stuk achteraan de mijnterril  - waar het zelfs niet meer lukte om naar boven te lopen – uit het parcours te halen.

Gelukkig bleef het gedurende onze reeks droog. Om 14u30 was het dan zover. We vertrokken vanop een zompige weide waar het ook al voor geen meter liep. Ik was goed mee gestart vooraan  maar ik wou niet direct op kop rijden. Dus liet ik me afzakken naar de 2de plaats, achter Nathan en voor Mathis. De eerste helft van de eerste ronde kon ik goed volgen. Maar op een beklimming met twee sporen, het ene hoger dan het andere, koos ik het bovenste betere spoor, maakte een stuurfout en gleed weg naar het onderste spoor. Daardoor moest ik een gaatje laten van ongeveer tien meter.  Ik kon jammer genoeg die voorsprong niet terug dicht rijden en kreeg dan nog even een klopje van de hamer waardoor ik Nathan nog verder moest laten rijden. Op de 3de en 4de renner had ik wel al een geruststellende voorsprong. Ergens in de tweede ronde kreeg ik het ritme opnieuw te pakken en ik kon nog een paar seconden van de achterstand op Nathan goedmaken. Maar hem bijhalen was niet meer mogelijk. Ik reed verder mijn eigen tempo en eindigde dus als 2de op een 30-tal  seconden van Nathan. Mathis en Wannes reden binnen als 3de en 4de .

Groetjes Louis  J






Geen opmerkingen: