vrijdag 5 april 2013

Bundesliga - Bad Säckingen - 31-03-2013

Paaszondag rijd ik mijn eerste buitenlandse wedstrijd van het seizoen in Duitsland – Bad Säckingen, vlakbij de Zwitserse grens. We hebben zo’n 730 km te rijden en vertrekken nog vrijdagnamiddag. We leggen zo’n ¾ van het traject af en zoeken dan een plek om te slapen. Zaterdagmorgen om 8u zetten we de reis verder en tegen 10u zijn we op onze bestemming. We zijn er afgesproken met onze teamgenootjes Timo en Sander Kielich. We mogen ons parkeren op een soort voetbalveld met een ondergrond van roestbruin grind. Of beter…bruine kleverige brei...te weten dat het onophoudelijk heeft geregend en gesneeuwd de laatste weken. Na de middag gaan we met z’n allen verkennen, vaders en zonen, benieuwd naar hoe de omloop er zal uitzien. Ook het parcours ligt er nagenoeg heel modderig bij. Het is een heel technisch parcours met veel rotspartijen in het bos en met veel (korte) beklimmingen en afdalingen die elkaar snel opvolgen. Er is ook een hoge houten brug op het stuk weg net voorbij de start, superglad door de natte en de modder. En wat verder moeten we een rondje rijden op de atletiekpiste. Het is een parcours dat mij heel goed ligt,  vooral in droge omstandigheden! Helaas zullen nu de barre weersomstandigheden en de overvloedige modder het ferm zwaar maken om te trappen. Het heeft zelfs de zaterdagnacht nog bijgesneeuwd! En er was eventjes twijfel bij de UCI-commissaris of de groepen U-17 en U-15, die samen koersen, wel heel hun parcours zouden kunnen berijden. Waar een chickenway was aangelegd, werd het risicopunt afgespannen en zo kon de koers alsnog normaal doorgaan.

Bij de start was ik direct goed mee, maar de kerels op kop gaven er echt een serieuse snok aan. Het was een lange, zware startklim… en naar het einde toe begon ik al lichtjes stil te vallen. Ik ging als 12de het bos in. Ik kon al snel een 3-tal renners voorbijgaan. Na een tijdje in de 9de positie te rijden, kon ik er nog eentje inhalen (de Duitse kampioen Lars Hemmerling) waardoor ik me plots in positie van eerste 13-jarige bevond! Een grote,krachtige kerel was mee opgeschoven en gaf me bijna geen ruimte om te rijden. Op de vlakkere brede stukken stoempte hij me voorbij, maar wanneer het parcours wat technischer werd , kon hij geen ‘poot’ meer vooruit en belemmerde de achterliggende renners. Door dit aanhoudende kat en muis-spelletje kwam de 2de 13-jarige weer aansluiten… Maar ik had nog wel wat energie en kon de grote jongen uiteindelijk toch afschudden.  Zo reed ik samen met Lars naar onze voorligger in 7de positei. Net voor we gingen inhalen, versnelde ik het tempo nog wat en moest Lars weer lossen. Ik kon dus alleen aansluiten bij nr.7. Ik had zojuist een grote inspanning geleverd en dus besloot ik om af te wachten tot aan de spurt om hem te proberen voorbijgaan… Maar het stuk net voor de finish was een soort pumptrack en daar reed hij dan op kop echt heel traag door. Zo kwam Lars alweer opnieuw aansluiten. Éenmaal op het baantje naar de aankomst rechtte de andere jongen zich en spurtte naar de eindstreep. Ik wou vooral Lars achter mij houden. Gelukkig kon ik hem voorblijven in de spurt naar de finish en zo werd ik 8ste in totaal en 1ste 13-jarige! Ik ben heel tevreden over mijn koers! Ik heb mijn mannetje kunnen staan. Ik heb 38’33’’gereden over 4 aan-de-ribben-plakkende ronden.

Groetjes Louis en co . Ik zie jullie in Kortenberg.




Geen opmerkingen: